Sunday, February 7, 2010

Life as a prospective counselor..

Salam sejahtera saya ucapkan kepada pembaca yang membuka laman ini. Terlebih dahulu saya meminta maaf disebabkan laman ini telah lama tidak mempunyai info-info terbaru. Ini kerana keadaan yang sibuk membuatkan wujud kekangan untuk saya berbuat demikian. Bulan ini saya telah mengadakan satu program motivasi PMR di salah sebuah sekolah bestari di semenanjung malaysia. Sekolah ini mempunyai seorang kaunselor yang merupakan bekas instruktor makmal saya pada semester yang lepas. Mungkin ia adalah kebetulan untuk saya bertemu dengan beliau semula. Tetapi keadaan tidak seperti yang dulu dimana kali ini saya bertindak sebagai pengarah program motivasi ini dan saya ingin membuktikan bahawa saya seorang yang boleh menyahut cabaran dan tidak mahu menghampakan beliau dengan janji yang pernah saya katakan pada beliau semasa dalam makmal dulu. Program ini telah diadakan selama 2 hari dimana kami diberikan sebanyak 100 orang pelajar dan saya dibantu oleh tujuh orang fasilitator. Banyak pengalaman yang telah saya peroleh melalui program tersebut dan ingin saya perbaikinya pada masa yang akan datang. Malah, pelajar-pelajar sekolah tersebut boleh dikatakan 'advance' berdasarkan pengalaman-pengalaman yang telah saya lalui. Terdapat sesetengah daripada pelajar tidak fasih untuk berbahasa melayu dan kami terpaksa menjadi penterjemah setiap kali ada diantaranya tidak faham akan maksud yang disampaikan. Program ini bertujuan untuk memberi manfaat kepada para pelajar tentang sebelum dan semasa menghadapi peperiksaan disamping menjadikan mereka lebih bermotivasi lagi. Saya telah cuba memuatkan video dalam info kali ini tetapi disebabkan masalah teknikal video tersebut tidak dapat ditayangkan. Saya memohon maaf diatas kesulitan yang dialami.

No comments:

Post a Comment